Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου 2008

ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ

ΜΕΡΟΣ Α΄

Καθημερινά αγοράζουμε και καταναλώνουμε προϊόντα και υπηρεσίες. Πόσο ενημερωμένοι είμαστε όμως για όλα αυτά που αποτελούν μέρος της καθημερινότητάς μας;

Ας ξεκινήσουμε με την έννοια του προϊόντος. Τι είναι λοιπόν «προϊόν»;

«Προϊόν» θεωρείται κάθε κινητό πράγμα ακόμα κι αν είναι ενσωματωμένο ως συστατικό σε άλλο κινητό ή ακίνητο. Προϊόντα θεωρούνται επίσης οι φυσικές δυνάμεις, ιδίως το ηλεκτρικό ρεύμα και η θερμότητα καθώς και οι πρώτες ύλες της γεωργίας και τα προϊόντα του κυνηγιού.
Μια ιδιαίτερη κατηγορία προϊόντων είναι τα τρόφιμα για τα οποία υπάρχει επιπλέον νομοθετική ρύθμιση που αφορά στην παραγωγή και διάθεση τους.
Ο καταναλωτής μπορεί να αποφύγει πολλά προβλήματα στις αγορές του όταν εξετάζει με λεπτομέρεια και προσοχή όλα όσα αφορούν το προϊόν και επιλέγει με βάση τις σωστές πληροφορίες. Ειδικά όταν πρόκειται για μεγάλη αγορά, όπως ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής, ένα κινητό τηλέφωνο, μια τηλεόραση, τα οποία αποτελούν μια επένδυση τα παραπάνω στοιχεία αποκτούν μεγαλύτερη σημασία.

Υπάρχουν πέντε κανόνες για σωστές αγορές:
1. Γνώση του αντικειμένου: Οτιδήποτε κι αν αγοράζουμε πρέπει πρώτα να μάθουμε όσα περισσότερα μπορούμε για το προϊόν πριν κάνουμε την αγορά. Όταν μάλιστα απαιτούνται κάποιες εξειδικευμένες γνώσεις πρέπει να ρωτάμε έναν ειδικό. Οι πωλητές των καταστημάτων μπορεί να είναι χρήσιμοι αλλά καλό είναι ο καταναλωτής να μην περιορίζεται μόνο στο να ακούει τη δική τους γνώμη διότι σκοπός τους είναι η πώληση.
2. Αποφυγή υπερβολικών δαπανών: Δε θα πρέπει να αγοράζουμε κάτι εάν δεν έχουμε την οικονομική δυνατότητα. Εάν αυτό σημαίνει ότι έχει κι άλλες ανάγκες ή πρέπει να δανειστεί χρήματα, τότε θα πρέπει να σκεφθεί την αγορά πολύ σοβαρά και να επιλέξει ό,τι χρειάζεται περισσότερο και ό,τι είναι πιο εύκολο να αποπληρώσει.
3. Έρευνα αγοράς: Δεν είναι λίγες οι φορές που βρίσκουμε το ίδιο ακριβώς προϊόν σε πολύ καλύτερη τιμή σε κάποιο άλλο κατάστημα. Επομένως πρέπει να ρωτάμε και να συγκρίνουμε τιμές σε διαφορετικά καταστήματα πριν καταλήξουμε σε αγορά. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται στις αγορές από απόσταση ( μέσω περιοδικών ή διαδικτύου).
4. Προσοχή σε πρακτικά ζητήματα: Εάν αγοράζουμε κάτι που έχει μεγάλη αξία και θελήσει να το πουλήσει αργότερα καλό θα είναι να ρωτάμε και την αξία μεταπώλησης (π.χ. ένα αυτοκίνητο). Μπορούμε να συμβουλευτούμε εφημερίδες ή περιοδικά που δημοσιεύουν πωλήσεις – αγορές ειδών. Πρέπει να κρατάμε την απόδειξη αγοράς γιατί είναι το μόνο στοιχείο που αποδεικνύει την αγορά. Να μην ξεχνάμε να φροντίζουμε και για τα άλλα έγγραφα αγοράς, ειδικά τις εγγυήσεις, εξετάζοντας τόσο αυτές όσο και την πολιτική επιστροφών του καταστήματος, όπως και πληροφορίες σχετικά με την επισκευή του προϊόντος.
5. Είναι σωστή επιλογή; Τελευταίος αλλά βασικός κανόνας είναι να αναρωτηθούμε, πριν προβούμε στην αγορά, εάν κάνουμε τη σωστή επιλογή. Είναι κάτι απαραίτητο τελικά; Θα το χρησιμοποιήσουμε και για πόσο χρονικό διάστημα. Αν θέλουμε για παράδειγμα να μάθουμε πιάνο, θα πρέπει να αγοράσουμε και το πιάνο ή για ένα χρονικό διάστημα να κάνουμε μαθήματα κι ύστερα το επανεξετάζουμε το θέμα;

Δεν υπάρχουν σχόλια: