Πέμπτη 8 Μαΐου 2008

Στης ακρίβειας τον καιρό

Είναι γενικά παραδεκτό ότι διανύουμε μια από τις δυσκολότερες περιόδους, σε οικονομικό και όχι μόνο επίπεδο.
Οι συνεχείς αυξήσεις των τιμών σε προϊόντα και υπηρεσίες δημιουργούν αισθήματα ανασφάλειας στα νοικοκυριά όταν μάλιστα βρίσκονται σε αδυναμία να καλύψουν ακόμα και τις διατροφικές τους ανάγκες.
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τροφίμων, το κόστος διατροφής αυξήθηκε το 2007 κατά 23% σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι τιμές των δημητριακών αυξήθηκαν κατά 42%, των διαφόρων ειδών λαδιού κατά 50% και των γαλακτοκομικών κατά 80%.Η τελευταία σημαντική αύξηση ήταν ο διπλασιασμός της τιμής του ρυζιού μέσα στο α’ εξάμηνο του 2008.
Οι Έλληνες καταναλωτές αποτελούν μέρος αυτής της παγκόσμιας διατροφικής κρίσης που, σύμφωνα με τους αναλυτές, μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε βίαιες αντιδράσεις.
Βρισκόμαστε, λοιπόν, στο μέσον μιας οικονομικής κρίσης στα πλαίσια μιας ελεύθερης οικονομίας.
Το ερώτημα είναι μπορούμε εμείς ως απλοί καταναλωτές να βοηθήσουμε ώστε η αγορά να ξαναβρεί την ισορροπία της και με ποιο τρόπο;
Σαφώς δεν έχουμε τη δύναμη να διαμορφώσουμε τα παγκόσμιο γίγνεσθαι. Μπορούμε όμως να επαναπροσδιορίσουμε τις οικογενειακές μας ανάγκες, να αναδιαμορφώσουμε τον τρόπο που κάνουμε τις αγορές μας.
Σε ό,τι αφορά τις ανάγκες μας, ίσως θα έπρεπε να προβληματιστούμε αν αυτές είναι πραγματικές ή αποτέλεσμα προκλήσεων( π.χ. μέσω της διαφήμισης)ή πιέσεων (π.χ. πρακτικές τραπεζών, εταιριών τηλεφωνίας, ιντερνετ). Αν συμβαίνει κάτι τέτοιο θα πρέπει να κάνουμε μια μεγαλύτερη έρευνα γύρω από αυτά τα θέματα ώστε να βρούμε τις πιο συμφέρουσες για εμάς λύσεις.
Σχετικά με τον τρόπο που κάνουμε τις αγορές μας.
► Προσπαθούμε να κάνουμε έρευνα αγοράς πριν αγοράσουμε ώστε να πετύχουμε τις καλύτερες τιμές;
► Όταν πάμε στο σούπερ – μάρκετ έχουμε γράψει όσα επιθυμούμε να αγοράσουμε και συγχρόνως να καταγράφουμε τις τιμές τους ώστε να διαπιστώσουμε τυχόν διαφορές από το ράφι στο ταμείο;
► Όταν αγοράζουμε τρόφιμα φροντίζουμε να αγοράζουμε φρέσκα φρούτα και λαχανικά εποχής που είναι φθηνότερα από τα εκτός εποχής;
► Προσπαθούμε να μαγειρέψουμε το φαγητό μας αντί να το αγοράζουμε έτοιμο; Εκτός από το κόστος εδώ υπάρχει και το θέμα της ποιότητας.
► Όταν πάμε έξω για καφέ, ποτό ή φαγητό προσέχουμε αν υπάρχουν τιμοκατάλογοι στα τραπέζια, αν μας δίνουν αποδείξεις;
► Όταν βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια κατάσταση που είναι σε βάρος μας, αντιδρούμε, το αναφέρουμε στους αρμόδιους φορείς ή απλώς το συζητάμε με την παρέα μας;
Βέβαια γεννάται το ερώτημα, εμείς οι πολίτες – καταναλωτές θα σηκώσουμε όλο το βάρος της υπάρχουσας κατάστασης στις πλάτες μας; Η απάντηση είναι, φυσικά ΟΧΙ.
Οι κυβερνήσεις και οι φορείς ρύθμισης της αγοράς τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό, παγκόσμιο επίπεδο πρέπει να λάβουν εκείνα τα μέτρα που θα βγάλουν την οικονομία και την αγορά από το δύσκολο σημείο που βρίσκονται σήμερα. Αυτό πρέπει να γίνει άμεσα γιατί διαφορετικά το αύριο θα είναι πολύ δύσκολο.
Γεροστεργίου Κατερίνα

Αίσθημα ανασφάλειας των καταναλωτών για τις αγορές μέσω διαδικτύου

Παρόλο που η ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία παρέχει ήδη σε ένα βαθμό προστασία στους καταναλωτές όσον αφορά τις αγορές μέσω διαδικτύου, η Επίτροπος αρμόδια για θέματα προστασίας των καταναλωτών, κα Μεγκλένα Κούνεβα, παραδέχεται, σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή κ. Mανώλη Aγγελάκα, οτι "οι καταναλωτές δεν αισθάνονται αρκετά ασφαλείς για τις αγορές μέσω διαδικτύου, ιδίως από επιχειρήσεις εγκατεστημένες στην αλλοδαπή".

H Επιτροπή, στην απάντησή της προς τον Έλληνα ευρωβουλευτή, σημειώνει ότι η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στις ηλεκτρονικές αγορές πλήττεται κυρίως από τα σημαντικά εμπόδια που προκαλούν οι διαφορές στη νομοθεσία των κρατών μελών για τους καταναλωτές. Το φαινόμενο αυτό έχει ως αποτέλεσμα να επιτρέπεται η θέσπιση αυστηρών διατάξεων στις εθνικές νομοθεσίες, προκαλώντας αφενός επιπλέον δαπάνες συμμόρφωσης για τις επιχειρήσεις και αφετέρου περιορισμό των διαθέσιμων επιλογών εκτός συνόρων για τους καταναλωτές.

Aξίζει να σημειωθεί οτι η Επιτροπή, γνωρίζοντας της αδυναμίες της ισχύουσας νομοθεσίας της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών, πραγματοποίησε σχετική διαβούλευση με την οποία επιβεβαιώνεται οτι οι διαφορές στις κανονιστικές ρυθμίσεις δημιουργούν προβλήματα για τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές πλήττοντας το ηλεκτρονικό εμπόριο και τις διασυνοριακές συναλλαγές. Στο πλαίσιο αυτό, έως το τέλος του 2008, η Επιτροπή σκοπεύει να υποβάλει πρόταση αναθεώρησης του κοινοτικού κεκτημένου για την προστασία των καταναλωτών. H πρόταση αυτή θα επικεντρωθεί κυρίως σε ζητήματα που δημιουργούν σημαντικά εμπόδια στο εμπόριο και αποτρέπει καταναλωτές και επιχειρήσεις να πραγματοποιούν διασυνοριακές συναλλαγές.

Ωστόσο, στην απάντησή της, η Επίτροπος δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην συντονισμένη προσπάθεια της ΕΕ για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου και των διασυνοριακών συναλλαγών. Το Δίκτυο Ευρωπαϊκών Kέντρων Καταναλωτών (δίκτυο ΕKK) έχει συσταθεί με σκοπό να παρέχει χρήσιμες συμβουλές στους πολίτες σχετικά με τα δικαιώματα τους και εύκολη πρόσβαση σε μηχανισμούς έννομης προστασίας. Επιπλέον, το δίκτυο των εθνικών αρχών, που συντονίζει τις αρμόδιες αρχές των κρατών μελών για την επιβολή της νομοθεσίας για την προστασία των καταναλωτών, προτίθεται να οργανώσει στο εγγύς μέλλον παρόμοιες ενέργειες για τις διασυνοριακές συναλλαγές ώστε να τονωθεί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών σε αυτόν τον τομέα, ανάλογες με αύτη του 2007, όπου ύστερα από έλεγχο στους δικτυακούς τόπους πώλησης αεροπορικών εισιτηρίων υπήρξε συμμόρφωση και βελτίωση.
Τέλος, η Επιτροπή διαβεβαιώνει ότι οι καταναλωτές από την 1η Ιανουαρίου του 2009 θα μπορούν να λύνουν διασυνοριακές μικροδιαφορές (έως 2000 ευρώ) από τα αρμόδια εθνικά δικαστήρια, γεγονός που θα συμβάλει στην τόνωση τέτοιου είδους συναλλαγών