Σάββατο, 7 Μαρτίου 2009

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ

Φτάσαμε λοιπόν από την εποχή της ακρίβειας στην εποχή της οικονομικής κρίσης. Κάποιοι άρχισαν να τη βιώνουν, κάποιοι άλλοι την πληροφορούνται από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και αναρωτιούνται αν συμβαίνει πραγματικά.
Είναι μια κρίση που συνδέεται με τη συμπεριφορά των τραπεζικών και επενδυτικών επιχειρήσεων. Αυτές οι επιχειρήσεις σε διεθνές μα και σε εθνικό επίπεδο λειτουργούν με μοναδικό σκοπό την αύξηση των κερδών τους. Αυτό είναι λογικό. Αυτή τη συμπεριφορά τη διδάσκονται ακόμα και οι μαθητές στο Γυμνάσιο. Διδάσκονται όμως και τη συμπεριφορά των καταναλωτών, την Ορθολογική συμπεριφορά που πρέπει να έχουν.
Πόσο όμως όλα αυτά τα συνειδητοποιούμε ώστε να έχουμε την ανάλογη συμπεριφορά;
Μας ενοχλεί η συμπεριφορά των τραπεζικών- επενδυτικών επιχειρήσεων. Δεν πέρασαν και πολλά χρόνια από τη «φούσκα» του χρηματιστηρίου όπου παρά πολλοί «μικροεπενδυτές» έχασαν τις οικονομίες τους. Πολλοί καταναλωτές ζουν μέσα στην παράνοια των συμβάσεων που υπογράφουν με τις τράπεζες για δάνεια και κάρτες.
Οι τράπεζες ακόμα και σήμερα, μέσα σ’ αυτές τις οικονομικές συνθήκες και την αρνητική τους συμπεριφορά στη χορήγηση δανείων, εξακολουθούν την προωθητική τους πολιτική στις πιστωτικές κάρτες ενοχλώντας τους πολίτες με τηλεφωνήματα.
Εμείς οι πολίτες, οι καταναλωτές πώς αντιδρούμε σ’ αυτές τις «σειρήνες»; Αντιδρούμε ως ορθολογικοί καταναλωτές;
Η πραγματικότητα φανερώνει μια διαφορετική συμπεριφορά. Γκρινιάζουμε για κρυφές χρεώσεις ή για την κακή ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, συνεχίζουμε όμως να συναινούμε στις προσφορές διαφόρων πακέτων που προέρχονται από τράπεζες και από εταιρείες τηλεφωνίας.
Γκρινιάζουμε για τις τιμές των προϊόντων στα ράφια χωρίς να αφιερώνουμε λίγο χρόνο στην έρευνα αγοράς ή στονα μην αγοράζουμε προϊόντα σε υψηλές τιμές.
Γκρινιάζουμε για το κράτος, ότι δεν ανταποκρίνεται στο έργο που πρέπει να επιτελεί στην προστασία των καταναλωτών. Τι κάνουμε όμως για να στείλουμε το μήνυμα ότι οι καταναλωτές έχουν δύναμη και αντιδρούν;
Οι Ενώσεις Καταναλωτών προσπαθούν με τη δύναμη που τους προσφέρουν οι λίγοι οργανωμένοι καταναλωτές να υψώσουν τη φωνή τους και να προστατεύσουν τους καταναλωτές μα και να διαμορφώσουν πολιτικές και νομοθεσίες υπέρ όλων μας. Εμείς βοηθάμε στο έργο τους; Ή μόνο ξέρουμε να λέμε ότι στην Ευρώπη είναι αλλιώς τα πράγματα;
Ακόμα και στο θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων μας, όλοι θέλουμε να τα διώξουμε από πάνω μας κι ας πάνε στην πόρτα του διπλανού μας ενώ είναι πηγή πλούτου, εξοικονόμησης φυσικών πόρων και χρημάτων.
Μήπως η σημερινή οικονομική συγκυρία αποτελεί αφορμή για να αντιδράσουμε; Να συμπεριφερθούμε ως ΟΡΘΟΛΟΓΙΚΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ως ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ;