Κυριακή 20 Ιουλίου 2008

ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΝΑΥΤΙΛΟΜΕΝΟΥΣ

Οι διακοπές άρχισαν κι όλο κάποιο νησάκι θα επισκεφθούμε. Φυσικά για να πάμε στο νησί της επιλογής μας θα πάρουμε το πλοίο κάποιας εταιρίας.
Γνωρίζουμε άραγε ότι τα πράγματα δεν είναι και τόσο απλά; Για να μη βρεθούμε προ εκπλήξεων ας δούμε ποια είναι τα Δικαιώματά μας ως επιβάτες σ’ ένα πλοίο.
Καταρχήν να ξεκινήσουμε από την τιμή των εισιτηρίων που κάνει το ταξίδι μας πανάκριβο φέτος . Αν παρόλα αυτά αντέχει το βαλάντιο μας για τα υπέροχα νησιά μας πρέπει να ξέρουμε ότι:

Η τιμή του εισιτηρίου εξαρτάται
Ø Την ημέρα
Ø Την ώρα.
Ø Την θέση
Ø Από τον τόπο προορισμού και.
Ø Από την Εταιρεία..
Ψάξτε λοιπόν να βρείτε πχ -εισιτήριο Τρίτη και ημερήσιο-, θα σας έρθει φτηνότερο.

Υπολογίστε αν σας συμφέρει να μεταφέρεται το αυτοκίνητο σας ή να νοικιάσετε στο νησί που θα πάτε.
Επιπλέον το ταξίδι σας χωρίς αυτοκίνητο σας βοηθάει να βρείτε πιο εύκολα εισιτήριο και να αλλάξετε και προορισμούς

Σε περίπτωση καθυστέρησης αναχώρησης του πλοίου, δικαιούστε πλήρη κάλυψη των εξόδων διατροφής και διαμονής μέχρις ότου αναχωρήσει το πλοίο. Επίσης μπορείτε να ακυρώσετε το εισιτήριο και να πάρετε πίσω το ποσό που είχατε καταβάλει. Αν η ταλαιπωρία σας ήταν υπερβολική (κατά την διάρκεια καθυστέρησης του πλοίου) μπορείτε να διεκδικήσετε και αποζημίωση.

Εάν δεν ταξιδέψετε και ενημερώσετε έγκαιρα, παίρνετε το 50% της αξίας του εισιτηρίου. Υπεύθυνος για την καταβολή του εισιτηρίου είναι ο ναυτικός πράκτορας.

Εάν δεν ταξιδέψετε λόγω δική σας ευθύνης, χάνετε το εισιτήριο.

Οι όροι που αναφέρονται στο εισιτήριο καθώς και στην απόδειξη μεταφοράς οχήματος πρέπει να είναι εγκεκριμένοι από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας


Ο επιβάτης δικαιούται να μεταφέρει αποσκευές, το βάρος και ο όγκος πρέπει να ορίζεται στην πίσω πλευρά του εισιτηρίου. Εάν ο επιβάτης παραδώσει τις αποσκευές του στο πλοίο για φύλαξη, σε περίπτωση απώλειας ή καταστροφής ευθύνεται ο Πλοίαρχος και το πλήρωμα του πλοίου. Ο επιβάτης δικαιούται αποζημίωσης το ανώτερο στα 736,70 € ανά μονάδα ή δέμα. Για την καταβολή της αποζημίωσης απαραίτητη προϋπόθεση είναι η δήλωση από τον επιβάτη του περιεχομένου και της αξίας των αποσκευών που παραδίδει προς φύλαξη.

Απαγορεύεται η έκδοση εισιτηρίων εντός των επιβατικών πλοίων. Επιτρέπεται η έκδοση συμπληρωματικού εισιτηρίου, με αναφορά στο αρχικό εισιτήριο λόγω αλλαγής θέσης ή ανακριβών στοιχείων στο αρχικό εισιτήριο.

Σε περίπτωση άρνησης έκδοσης εισιτηρίου από τον πράκτορα με την αιτιολογία ότι έχει καλυφθεί ο αριθμός, εάν διαπιστωθεί ότι αυτό δεν ισχύει, πρέπει να το καταγγείλετε στις κατά τόπο αρμόδιες λιμενικές αρχές για την επιβολή διοικητικών προστίμων.

10. Τι ισχύει στις καντίνες των πλοίων

Ø Θα κάνετε σημαντική οικονομία αν προτιμήσετε προϊόντα διατίμησης
Ø Πρέπει να υπάρχουν ανηρτημένοι τιμοκατάλογοι σε εμφανή σημεία στους οποίους θα αναγράφονται με ευκρίνεια όλα τα προς πώληση είδη και οι τιμές τους
Ø Ο καταναλωτής πρέπει να λαμβάνει απόδειξη ταμειακής μηχανής και να ελέγχει τις αναγραφόμενες τιμές με τις τιμές των τιμοκαταλόγων
Ø Προσοχή τα παρακάτω είδη είναι σε διατίμηση. Πρέπει υποχρεωτικά να υπάρχουν στην καντίνα κάθε πλοίου. Ο καταναλωτής να επιμένει να λαμβάνει τα προϊόντα αυτά στις τιμές της διατίμησης:

Εμφιαλωμένο νερό 500ml
έως 0.50 €
Εμφιαλωμένο νερό 750ml
έως 0.70 €
Τοστ με ζαμπόν + τυρί
έως 1.80 €
Τοστ με τυρί
έως 1.60 €
Σάντουιτς με ζαμπόν + τυρί
έως 1.70 €
Σάντουιτς με τυρί
έως 1.50 €
Ελληνικός καφές (μονός)
έως 1.60 €
Καφές φίλτρου γαλλικός (μονός)
έως 1.60 €
Καφές εσπρέσσο (μονός)
έως 1.70 €
Καφές στιγμιαίος(νες καφέ, φραπέ)
έως 1.60 €
Τσάϊ σε ρόφημα
έως 1.60 €

Οι παραπάνω τιμές είναι τελικές. Ισχύουν μόνο γι’ αυτούς που σερβίρονται όρθιοι στο κυλικείο.
Η τιμή του καφέ δεν διαφέρει με την προσθήκη γάλακτος.

Οι επιβάτες– καταναλωτές βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, έχουμε δικαιώματα. Πρέπει λοιπόν να τα γνωρίζουμε και να τα διεκδικούμε. Ας μην αφήνουμε να μας θεωρούν εύκολα θύματα.

Εάν παρόλα αυτά αντιμετωπίσετε πρόβλημα απευθυνθείτε στις Ενώσεις Καταναλωτών, στα κατά τόπους Λιμεναρχεία και στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, τηλ. κέντρο: 210 4191700

ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΩΣ ΟΜΑΔΑ ΠΙΕΣΗΣ

Η κοινωνία δεν είναι ένα απλό άθροισμα ατόμων. Είναι ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο διαμορφώνεται η εμπειρία και η συμπεριφορά των ατόμων. Είναι ένα σαφές και καθορισμένο πλέγμα συσχετισμών, θεσμών και ομάδων. Μέσα σ΄αυτό το πλέγμα οι άνθρωποι που αποτελούν την κοινότητα βιώνουν και προσπαθούν να λύσουν τα προβλήματα που εμφανίζονται μέσα στις συλλογικές συνθήκες.
Τι σχέση έχουν οι καταναλωτές με όλα αυτά; Μα είναι μια ομάδα ανθρώπων που όπως είπε και ο Τζων Κέννεντυ είναι η μεγαλύτερη, η οποία υπάρχει και λειτουργεί μέσα σ΄αυτό το κοινωνικό πλαίσιο.
Οι καταναλωτές πρέπει να αποκτήσουν συνείδηση της ταυτότητας τους ως ιδιαίτερης κοινωνικής ομάδας, η οποία διαμορφώνεται ανεξάρτητα από ορισμένες ιδιαιτερότητες, όπως η επαγγελματική ενασχόληση των ατόμων.
Γιατί πρέπει να αποκτήσουν οι καταναλωτές αυτή τη συνείδηση; Για να μπορούν να ασκήσουν τον κοινωνικό ρόλο που τους αντιστοιχεί.
Όπως μαθαίναμε πριν από αρκετά χρόνια στο πανεπιστήμιο ως εκκολαπτόμενοι πολιτικοί επιστήμονες η κάθε κοινωνική ομάδα μπορεί να ασκήσει κοινωνικό και πολιτικό ρόλο. Μόνο που τότε ούτε καν περνούσε από το μυαλό φοιτητών αλλά κυρίως των πανεπιστημιακών δασκάλων ότι και οι καταναλωτές αποτελούσαν μια τέτοια ομάδα. Μελετούσαμε τη συμπεριφορά των τυφλών ή των ιερόδουλων αλλά όχι των καταναλωτών.
Σήμερα όμως είναι αναγκαίο να δούμε τη λειτουργία και αυτής της κοινωνικής ομάδας ως ομάδα που μπορεί να ασκεί πίεση και να διαμορφώσει πολιτικές και νομοθεσία. Ήδη σε όλο τον κόσμο αρχίζει η ομάδα των καταναλωτών να παίζει αυτό το ρόλο παρουσιάζοντας ορισμένες ιδιαιτερότητες από κοινωνία σε κοινωνία διατηρώντας όμως κοινά βασικά χαρακτηριστικά.
Οι καταναλωτές ως ομάδα πίεσης μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο σε τοπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Σε τοπικό επίπεδο λειτουργούν συλλογικά μέσα από τις ενώσεις καταναλωτών. Σε εθνικό επίπεδο δημιουργώντας ομοσπονδίες. Σε παγκόσμιο επίπεδο οι συνεργασίες μεταξύ των καταναλωτικών ενώσεων έχουν διαμορφώσει μια πραγματικότητα με κοινά χαρακτηριστικά για την ύπαρξη βασικών αρχών στην προστασία των καταναλωτών και απαιτήσεων για την ποιότητα των προσφερομένων προϊόντων και υπηρεσιών.
Οι καταναλωτές μέσα από τις ενώσεις τους έχουν πετύχει να συμμετέχουν σε όργανα λήψης αποφάσεων για τα θέματα που τους αφορούν, να συνδιαμορφώνουν το νομοθετικό πλαίσιο που αφορά στην προστασία τους και να παράγουν νομολογία.
Παρά τις μέχρι τώρα επιτυχίες τους ο δρόμος είναι μακρύς για την υιοθέτηση από τις πολιτικές ηγεσίες, σε κάθε επίπεδο, των αρχών και των δικαιωμάτων που διεκδικούν οι καταναλωτές. Επίσης, αν και έχουν γίνει σημαντικά βήματα η καταναλωτική συνείδηση δεν έχει αποκτηθεί από μεγάλη μερίδα καταναλωτών.
Αν και υπάρχει η άποψη ότι τελευταία πολλοί ενδιαφέρονται για τα «Δίκαια» των καταναλωτών η αποτελεσματικότητα στη λήψη των αποφάσεων είναι μακράν του επιθυμητού. Γι΄αυτό λοιπόν πρέπει οι καταναλωτές να μην επαναπαύονται και να διεκδικούν το ρόλο τους στην κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα.

ΑΝΤΗΛΙΑΚΑ

Το καλοκαίρι έφτασε, τα μπάνια στη θάλασσα έχουν αρχίσει και η έκθεση μας στον ήλιο αυξήθηκε. Η χρήση των αντηλιακών είναι απαραίτητη.
Πόσο όμως προβληματιζόμαστε πριν αγοράσουμε αντηλιακά; Με ποια κριτήρια τα αγοράζουμε; Γνωρίζουμε ότι ισχύει νέα νομοθεσία για την ετικέτα τους ώστε ο καταναλωτής να μην παραπλανάται; Ας δούμε λοιπόν τι ισχύει.
Οι νέες ετικέτες – καθώς και το νέο λογότυπο ή σφραγίδα UV-A στις συσκευασίες και η απαγόρευση των παραπλανητικών όρων «sunblocker» ή «ολική προστασία» - αποτελούν την απάντηση στην σύσταση της Επιτροπής για τα αντηλιακά προϊόντα που εκδόθηκε το Σεπτέμβριο του 2006. Εκτός από την ερμηνεία του νέου συστήματος επισήμανσης των αντηλιακών προϊόντων, η Επιτροπή επιδιώκει, μέσω μιας εκστρατείας ενημέρωσης σε συνεργασία με τα κράτη μέλη, να ευαισθητοποιήσει το κοινό σχετικά με τους διάφορους λόγους για τους οποίους τα αντηλιακά προϊόντα πρέπει να αποτελούν ένα μόνο από μια σειρά μέτρων τα οποία είναι απαραίτητα για την προστασία από την υπεριώδη ακτινοβολία του ήλιου.
Η καλύτερη επισήμανση
Σύμφωνα με την σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:
Ισχυρισμοί όπως «sunblock» ή «100% προστασία» δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται πλέον. Παρά τους συχνούς ισχυρισμούς, όπως π.χ. «sunblocker» και «ολική προστασία», κανένα αντηλιακό προϊόν δεν μπορεί να παράσχει πλήρη προστασία από την ακτινοβολία UV.
Οι τυποποιημένοι φραστικοί περιγραφείς («χαμηλή» - «μεσαία» - «υψηλή» και «πολύ υψηλή» προστασία) πρέπει να χρησιμοποιούνται παράλληλα με τους δείκτες ηλιακής προστασίας (SPF - sun protection factor) ώστε να βοηθούν στην επιλογή του κατάλληλου αντηλιακού προϊόντος.
Καλύτερη επισήμανση για την προστασία από την ακτινοβολία UV-A: αν και η ακτινοβολία UV-B είναι υπεύθυνη για τα «ηλιακά εγκαύματα», η ακτινοβολία UV-Α προκαλεί πρόωρη γήρανση του δέρματος και επηρεάζει το ανθρώπινο ανοσοποιητικό σύστημα. Και τα δύο είδη ακτινοβολίας είναι σημαντικοί παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση καρκίνου του δέρματος. Ο επονομαζόμενος «δείκτης ηλιακής προστασίας (SPF)» αναφέρεται μόνο σε ισοδύναμα επίπεδα ηλιακού εγκαύματος (ακτινοβολία UV-B) και όχι σε παρόμοιες επιπτώσεις από την ακτινοβολία UV-A. Τα αντηλιακά προϊόντα που προστατεύουν μόνον από την ακτινοβολία UV-B είναι δυνατό να παρέχουν ψευδή αίσθηση ασφάλειας, διότι δεν προστατεύουν το δέρμα από την επικίνδυνη ακτινοβολία UV-Α. Ο βιομηχανικός κλάδος αρχίζει πλέον να περιλαμβάνει στις ετικέτες των προϊόντων του μια τυποποιημένη σφραγίδα UV-A, δηλώνοντας ένα –εκφραζόμενο σε ποσότητα- ελάχιστο όριο προστασίας από την ακτινοβολία UV-A, το οποίο αυξάνεται παράλληλα με την αύξηση του δείκτη ηλιακής προστασίας και βασίζεται σε τυποποιημένη μέθοδο δοκιμής.

Τι πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές;
Οι καταναλωτές πρέπει να προσέχουν τις επισημάνσεις που υπάρχουν στην ετικέτα αυτών των προϊόντων . Ταυτόχρονα, συνιστάται στους καταναλωτές να χρησιμοποιούν τα αντηλιακά προϊόντα ως ένα μόνο από τα πολλά μέτρα προστασίας από τον ήλιο. Άλλα μέτρα είναι:
αποφεύγετε την υπερβολική έκθεση στον ήλιο τις ώρες έντονης ακτινοβολίας, δηλ. συνήθως μεταξύ 11 π.μ. και 3 μ.μ.
εάν δεν είναι δυνατόν να αποφύγετε τον ήλιο, να είστε καλυμμένοι· το καπέλο και τα γυαλιά ηλίου που προσφέρουν πρόσθετη προστασία·
αποφεύγετε την άμεση έκθεση στον ήλιο βρεφών και μικρών παιδιών·
χρησιμοποιείτε αντηλιακά προϊόντα που προστατεύουν τόσο από την ακτινοβολία UV-B όσο και από την ακτινοβολία UV-A·
χρησιμοποιείτε τα αντηλιακά προϊόντα σε επαρκή ποσότητα. Η σωστή επάλειψη του προϊόντος είναι εξίσου σημαντική με την επιλογή του ίδιου του προϊόντος. Για να επιτύχετε την προστασία που προσφέρει ο «δείκτης ηλιακής προστασίας», πρέπει να χρησιμοποιήσετε ποσότητα 2mg/cm². Η ποσότητα αυτή αντιστοιχεί σε 36 γρ. (6 γεμάτα κουταλάκια) αντηλιακής κρέμας για ένα ενήλικο άτομο.
Σήμερα, οι καταναλωτές συνήθως χρησιμοποιούν τη μισή περίπου από την ποσότητα αυτή. Πρέπει να επαλείψετε ξανά την ίδια ποσότητα μετά το κολύμπι ή το σκούπισμα με την πετσέτα για να διατηρήσετε την ίδια προστασία. Δείτε τα εικονογράμματα που θα χρησιμοποιηθούν για την καλύτερη προστασία από την έκθεση στον ήλιο στο συνοδευτικό σημείωμα. Δικτυακός τόπος της Επιτροπής για τους καταναλωτές

Στοιχεία σχετικά με τη βιομηχανία αντηλιακών προϊόντων: Η ΕΕ αποτελεί μια σημαντική αναπτυσσόμενη αγορά αντηλιακών προϊόντων. Το 2005, η εκτιμώμενη λιανική αξία (τιμή πωλήσεων λιανικής) αντηλιακών προϊόντων στην Ευρώπη ξεπερνούσε τα 1,3 δισ. ευρώ. Το 2006 σημειώθηκε μικρή αύξηση των πωλήσεων στην ΕΕ. Στην αγορά αντηλιακών της ΕΕ κυριαρχούν οι ευρωπαϊκές εταιρείες: μεταξύ των δέκα πρώτων προμηθευτών στην ΕΕ, υπάρχουν τρεις μόνο μη ευρωπαϊκές εταιρείες, το μερίδιο της αγοράς των οποίων ανέρχεται στο 10% περίπου.

Αναγραφόμενη κατηγορία
Αναγραφόμενος δείκτης ηλιακής προστασίας
Συνιστώμενη ελάχιστη προστασία από την ακτινοβολία UV-A
«Χαμηλή προστασία»
«6»

«10»
«Μεσαία προστασία»
«15»
«20»
«25»
«Υψηλή προστασία»
«30»
«50»
«Πολύ υψηλή προστασία»
«50+»