Κυριακή 20 Ιουλίου 2008

ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΩΣ ΟΜΑΔΑ ΠΙΕΣΗΣ

Η κοινωνία δεν είναι ένα απλό άθροισμα ατόμων. Είναι ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο διαμορφώνεται η εμπειρία και η συμπεριφορά των ατόμων. Είναι ένα σαφές και καθορισμένο πλέγμα συσχετισμών, θεσμών και ομάδων. Μέσα σ΄αυτό το πλέγμα οι άνθρωποι που αποτελούν την κοινότητα βιώνουν και προσπαθούν να λύσουν τα προβλήματα που εμφανίζονται μέσα στις συλλογικές συνθήκες.
Τι σχέση έχουν οι καταναλωτές με όλα αυτά; Μα είναι μια ομάδα ανθρώπων που όπως είπε και ο Τζων Κέννεντυ είναι η μεγαλύτερη, η οποία υπάρχει και λειτουργεί μέσα σ΄αυτό το κοινωνικό πλαίσιο.
Οι καταναλωτές πρέπει να αποκτήσουν συνείδηση της ταυτότητας τους ως ιδιαίτερης κοινωνικής ομάδας, η οποία διαμορφώνεται ανεξάρτητα από ορισμένες ιδιαιτερότητες, όπως η επαγγελματική ενασχόληση των ατόμων.
Γιατί πρέπει να αποκτήσουν οι καταναλωτές αυτή τη συνείδηση; Για να μπορούν να ασκήσουν τον κοινωνικό ρόλο που τους αντιστοιχεί.
Όπως μαθαίναμε πριν από αρκετά χρόνια στο πανεπιστήμιο ως εκκολαπτόμενοι πολιτικοί επιστήμονες η κάθε κοινωνική ομάδα μπορεί να ασκήσει κοινωνικό και πολιτικό ρόλο. Μόνο που τότε ούτε καν περνούσε από το μυαλό φοιτητών αλλά κυρίως των πανεπιστημιακών δασκάλων ότι και οι καταναλωτές αποτελούσαν μια τέτοια ομάδα. Μελετούσαμε τη συμπεριφορά των τυφλών ή των ιερόδουλων αλλά όχι των καταναλωτών.
Σήμερα όμως είναι αναγκαίο να δούμε τη λειτουργία και αυτής της κοινωνικής ομάδας ως ομάδα που μπορεί να ασκεί πίεση και να διαμορφώσει πολιτικές και νομοθεσία. Ήδη σε όλο τον κόσμο αρχίζει η ομάδα των καταναλωτών να παίζει αυτό το ρόλο παρουσιάζοντας ορισμένες ιδιαιτερότητες από κοινωνία σε κοινωνία διατηρώντας όμως κοινά βασικά χαρακτηριστικά.
Οι καταναλωτές ως ομάδα πίεσης μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο σε τοπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Σε τοπικό επίπεδο λειτουργούν συλλογικά μέσα από τις ενώσεις καταναλωτών. Σε εθνικό επίπεδο δημιουργώντας ομοσπονδίες. Σε παγκόσμιο επίπεδο οι συνεργασίες μεταξύ των καταναλωτικών ενώσεων έχουν διαμορφώσει μια πραγματικότητα με κοινά χαρακτηριστικά για την ύπαρξη βασικών αρχών στην προστασία των καταναλωτών και απαιτήσεων για την ποιότητα των προσφερομένων προϊόντων και υπηρεσιών.
Οι καταναλωτές μέσα από τις ενώσεις τους έχουν πετύχει να συμμετέχουν σε όργανα λήψης αποφάσεων για τα θέματα που τους αφορούν, να συνδιαμορφώνουν το νομοθετικό πλαίσιο που αφορά στην προστασία τους και να παράγουν νομολογία.
Παρά τις μέχρι τώρα επιτυχίες τους ο δρόμος είναι μακρύς για την υιοθέτηση από τις πολιτικές ηγεσίες, σε κάθε επίπεδο, των αρχών και των δικαιωμάτων που διεκδικούν οι καταναλωτές. Επίσης, αν και έχουν γίνει σημαντικά βήματα η καταναλωτική συνείδηση δεν έχει αποκτηθεί από μεγάλη μερίδα καταναλωτών.
Αν και υπάρχει η άποψη ότι τελευταία πολλοί ενδιαφέρονται για τα «Δίκαια» των καταναλωτών η αποτελεσματικότητα στη λήψη των αποφάσεων είναι μακράν του επιθυμητού. Γι΄αυτό λοιπόν πρέπει οι καταναλωτές να μην επαναπαύονται και να διεκδικούν το ρόλο τους στην κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: