Το καλοκαίρι έφτασε, τα μπάνια στη θάλασσα έχουν αρχίσει και η έκθεση μας στον ήλιο αυξήθηκε. Η χρήση των αντηλιακών είναι απαραίτητη.
Πόσο όμως προβληματιζόμαστε πριν αγοράσουμε αντηλιακά; Με ποια κριτήρια τα αγοράζουμε; Γνωρίζουμε ότι ισχύει νέα νομοθεσία για την ετικέτα τους ώστε ο καταναλωτής να μην παραπλανάται; Ας δούμε λοιπόν τι ισχύει.
Οι νέες ετικέτες – καθώς και το νέο λογότυπο ή σφραγίδα UV-A στις συσκευασίες και η απαγόρευση των παραπλανητικών όρων «sunblocker» ή «ολική προστασία» - αποτελούν την απάντηση στην σύσταση της Επιτροπής για τα αντηλιακά προϊόντα που εκδόθηκε το Σεπτέμβριο του 2006. Εκτός από την ερμηνεία του νέου συστήματος επισήμανσης των αντηλιακών προϊόντων, η Επιτροπή επιδιώκει, μέσω μιας εκστρατείας ενημέρωσης σε συνεργασία με τα κράτη μέλη, να ευαισθητοποιήσει το κοινό σχετικά με τους διάφορους λόγους για τους οποίους τα αντηλιακά προϊόντα πρέπει να αποτελούν ένα μόνο από μια σειρά μέτρων τα οποία είναι απαραίτητα για την προστασία από την υπεριώδη ακτινοβολία του ήλιου.
Η καλύτερη επισήμανση
Σύμφωνα με την σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:
Ισχυρισμοί όπως «sunblock» ή «100% προστασία» δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται πλέον. Παρά τους συχνούς ισχυρισμούς, όπως π.χ. «sunblocker» και «ολική προστασία», κανένα αντηλιακό προϊόν δεν μπορεί να παράσχει πλήρη προστασία από την ακτινοβολία UV.
Οι τυποποιημένοι φραστικοί περιγραφείς («χαμηλή» - «μεσαία» - «υψηλή» και «πολύ υψηλή» προστασία) πρέπει να χρησιμοποιούνται παράλληλα με τους δείκτες ηλιακής προστασίας (SPF - sun protection factor) ώστε να βοηθούν στην επιλογή του κατάλληλου αντηλιακού προϊόντος.
Καλύτερη επισήμανση για την προστασία από την ακτινοβολία UV-A: αν και η ακτινοβολία UV-B είναι υπεύθυνη για τα «ηλιακά εγκαύματα», η ακτινοβολία UV-Α προκαλεί πρόωρη γήρανση του δέρματος και επηρεάζει το ανθρώπινο ανοσοποιητικό σύστημα. Και τα δύο είδη ακτινοβολίας είναι σημαντικοί παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση καρκίνου του δέρματος. Ο επονομαζόμενος «δείκτης ηλιακής προστασίας (SPF)» αναφέρεται μόνο σε ισοδύναμα επίπεδα ηλιακού εγκαύματος (ακτινοβολία UV-B) και όχι σε παρόμοιες επιπτώσεις από την ακτινοβολία UV-A. Τα αντηλιακά προϊόντα που προστατεύουν μόνον από την ακτινοβολία UV-B είναι δυνατό να παρέχουν ψευδή αίσθηση ασφάλειας, διότι δεν προστατεύουν το δέρμα από την επικίνδυνη ακτινοβολία UV-Α. Ο βιομηχανικός κλάδος αρχίζει πλέον να περιλαμβάνει στις ετικέτες των προϊόντων του μια τυποποιημένη σφραγίδα UV-A, δηλώνοντας ένα –εκφραζόμενο σε ποσότητα- ελάχιστο όριο προστασίας από την ακτινοβολία UV-A, το οποίο αυξάνεται παράλληλα με την αύξηση του δείκτη ηλιακής προστασίας και βασίζεται σε τυποποιημένη μέθοδο δοκιμής.
Τι πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές;
Οι καταναλωτές πρέπει να προσέχουν τις επισημάνσεις που υπάρχουν στην ετικέτα αυτών των προϊόντων . Ταυτόχρονα, συνιστάται στους καταναλωτές να χρησιμοποιούν τα αντηλιακά προϊόντα ως ένα μόνο από τα πολλά μέτρα προστασίας από τον ήλιο. Άλλα μέτρα είναι:
αποφεύγετε την υπερβολική έκθεση στον ήλιο τις ώρες έντονης ακτινοβολίας, δηλ. συνήθως μεταξύ 11 π.μ. και 3 μ.μ.
εάν δεν είναι δυνατόν να αποφύγετε τον ήλιο, να είστε καλυμμένοι· το καπέλο και τα γυαλιά ηλίου που προσφέρουν πρόσθετη προστασία·
αποφεύγετε την άμεση έκθεση στον ήλιο βρεφών και μικρών παιδιών·
χρησιμοποιείτε αντηλιακά προϊόντα που προστατεύουν τόσο από την ακτινοβολία UV-B όσο και από την ακτινοβολία UV-A·
χρησιμοποιείτε τα αντηλιακά προϊόντα σε επαρκή ποσότητα. Η σωστή επάλειψη του προϊόντος είναι εξίσου σημαντική με την επιλογή του ίδιου του προϊόντος. Για να επιτύχετε την προστασία που προσφέρει ο «δείκτης ηλιακής προστασίας», πρέπει να χρησιμοποιήσετε ποσότητα 2mg/cm². Η ποσότητα αυτή αντιστοιχεί σε 36 γρ. (6 γεμάτα κουταλάκια) αντηλιακής κρέμας για ένα ενήλικο άτομο.
Σήμερα, οι καταναλωτές συνήθως χρησιμοποιούν τη μισή περίπου από την ποσότητα αυτή. Πρέπει να επαλείψετε ξανά την ίδια ποσότητα μετά το κολύμπι ή το σκούπισμα με την πετσέτα για να διατηρήσετε την ίδια προστασία. Δείτε τα εικονογράμματα που θα χρησιμοποιηθούν για την καλύτερη προστασία από την έκθεση στον ήλιο στο συνοδευτικό σημείωμα. Δικτυακός τόπος της Επιτροπής για τους καταναλωτές
Στοιχεία σχετικά με τη βιομηχανία αντηλιακών προϊόντων: Η ΕΕ αποτελεί μια σημαντική αναπτυσσόμενη αγορά αντηλιακών προϊόντων. Το 2005, η εκτιμώμενη λιανική αξία (τιμή πωλήσεων λιανικής) αντηλιακών προϊόντων στην Ευρώπη ξεπερνούσε τα 1,3 δισ. ευρώ. Το 2006 σημειώθηκε μικρή αύξηση των πωλήσεων στην ΕΕ. Στην αγορά αντηλιακών της ΕΕ κυριαρχούν οι ευρωπαϊκές εταιρείες: μεταξύ των δέκα πρώτων προμηθευτών στην ΕΕ, υπάρχουν τρεις μόνο μη ευρωπαϊκές εταιρείες, το μερίδιο της αγοράς των οποίων ανέρχεται στο 10% περίπου.
Αναγραφόμενη κατηγορία
Αναγραφόμενος δείκτης ηλιακής προστασίας
Συνιστώμενη ελάχιστη προστασία από την ακτινοβολία UV-A
«Χαμηλή προστασία»
«6»
«10»
«Μεσαία προστασία»
«15»
«20»
«25»
«Υψηλή προστασία»
«30»
«50»
«Πολύ υψηλή προστασία»
«50+»
2 σχόλια:
Το καλύτερο αντηλιακό είναι η σκιά.
Συμφωνώ και επαυξάνω
Πασχαλίδης Γιώργος
Δημοσίευση σχολίου