Είναι γενικά παραδεκτό ότι διανύουμε μια από τις δυσκολότερες περιόδους, σε οικονομικό και όχι μόνο επίπεδο.
Οι συνεχείς αυξήσεις των τιμών σε προϊόντα και υπηρεσίες δημιουργούν αισθήματα ανασφάλειας στα νοικοκυριά όταν μάλιστα βρίσκονται σε αδυναμία να καλύψουν ακόμα και τις διατροφικές τους ανάγκες.
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τροφίμων, το κόστος διατροφής αυξήθηκε το 2007 κατά 23% σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι τιμές των δημητριακών αυξήθηκαν κατά 42%, των διαφόρων ειδών λαδιού κατά 50% και των γαλακτοκομικών κατά 80%.Η τελευταία σημαντική αύξηση ήταν ο διπλασιασμός της τιμής του ρυζιού μέσα στο α’ εξάμηνο του 2008.
Οι Έλληνες καταναλωτές αποτελούν μέρος αυτής της παγκόσμιας διατροφικής κρίσης που, σύμφωνα με τους αναλυτές, μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε βίαιες αντιδράσεις.
Βρισκόμαστε, λοιπόν, στο μέσον μιας οικονομικής κρίσης στα πλαίσια μιας ελεύθερης οικονομίας.
Το ερώτημα είναι μπορούμε εμείς ως απλοί καταναλωτές να βοηθήσουμε ώστε η αγορά να ξαναβρεί την ισορροπία της και με ποιο τρόπο;
Σαφώς δεν έχουμε τη δύναμη να διαμορφώσουμε τα παγκόσμιο γίγνεσθαι. Μπορούμε όμως να επαναπροσδιορίσουμε τις οικογενειακές μας ανάγκες, να αναδιαμορφώσουμε τον τρόπο που κάνουμε τις αγορές μας.
Σε ό,τι αφορά τις ανάγκες μας, ίσως θα έπρεπε να προβληματιστούμε αν αυτές είναι πραγματικές ή αποτέλεσμα προκλήσεων( π.χ. μέσω της διαφήμισης)ή πιέσεων (π.χ. πρακτικές τραπεζών, εταιριών τηλεφωνίας, ιντερνετ). Αν συμβαίνει κάτι τέτοιο θα πρέπει να κάνουμε μια μεγαλύτερη έρευνα γύρω από αυτά τα θέματα ώστε να βρούμε τις πιο συμφέρουσες για εμάς λύσεις.
Σχετικά με τον τρόπο που κάνουμε τις αγορές μας.
► Προσπαθούμε να κάνουμε έρευνα αγοράς πριν αγοράσουμε ώστε να πετύχουμε τις καλύτερες τιμές;
► Όταν πάμε στο σούπερ – μάρκετ έχουμε γράψει όσα επιθυμούμε να αγοράσουμε και συγχρόνως να καταγράφουμε τις τιμές τους ώστε να διαπιστώσουμε τυχόν διαφορές από το ράφι στο ταμείο;
► Όταν αγοράζουμε τρόφιμα φροντίζουμε να αγοράζουμε φρέσκα φρούτα και λαχανικά εποχής που είναι φθηνότερα από τα εκτός εποχής;
► Προσπαθούμε να μαγειρέψουμε το φαγητό μας αντί να το αγοράζουμε έτοιμο; Εκτός από το κόστος εδώ υπάρχει και το θέμα της ποιότητας.
► Όταν πάμε έξω για καφέ, ποτό ή φαγητό προσέχουμε αν υπάρχουν τιμοκατάλογοι στα τραπέζια, αν μας δίνουν αποδείξεις;
► Όταν βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια κατάσταση που είναι σε βάρος μας, αντιδρούμε, το αναφέρουμε στους αρμόδιους φορείς ή απλώς το συζητάμε με την παρέα μας;
Βέβαια γεννάται το ερώτημα, εμείς οι πολίτες – καταναλωτές θα σηκώσουμε όλο το βάρος της υπάρχουσας κατάστασης στις πλάτες μας; Η απάντηση είναι, φυσικά ΟΧΙ.
Οι κυβερνήσεις και οι φορείς ρύθμισης της αγοράς τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό, παγκόσμιο επίπεδο πρέπει να λάβουν εκείνα τα μέτρα που θα βγάλουν την οικονομία και την αγορά από το δύσκολο σημείο που βρίσκονται σήμερα. Αυτό πρέπει να γίνει άμεσα γιατί διαφορετικά το αύριο θα είναι πολύ δύσκολο.
Γεροστεργίου Κατερίνα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου